مستندات

واژه نامه فنی


Absolute Path | مسیر مطلق

مسیر فایل که با شناسه گرداننده و دایرکتوری ریشه شروع می شود و به نام فایل ختم می شود. مسیرها با ” / ” از یکدیگر جدا می شوند.

برای مثال : /Users/Matt/www/blog/images/icecream.jpg
برای یافتن مسیر مطلق یا همان Absolute Path دستور زیر را در یک فایل تکست جدید بگذارید سپس آن را اجرا کنید. ( با ساختار php. ذخیره کنید )
<?php
 $p = getcwd();
 echo $p;
 ?>

Absolute URI

یک URI کامل.

 http://www.example.com/blog/images/icecream.jpg
 ftp://ftp.example.com/users/h/harriet/www/

URI

URI مخفف Uniform Resource Identifier می باشد که یک رشته از کاراکترهایی است که یک محل یا آدرس از منابع را روی اینترنت نشان می دهد و تعیین می کند که چگونه باید به این منابع دسترسی پیدا کرد.

Admin Bar | نوار مدیریت

یک نوار ابزار است که شامل پیوندهای مفید درونی سایت می شود، برای مثال افزودن یک نوشته. که در دو محیط پیشخوان و برگه اصلی سایت قابل نمایش است. که از ” طریق پیشخوان > شناسنامه > شناسنامه شما ” قابل مدیریت است.

Apache | آپاچی

سرویس دهنده اچ تی تی پی آپاچی یک برنامه سرویس دهنده وب است که نقش کلیدی در توسعه دنیای وب ایفا میکند.این برنامه برای طیف بسیار وسیعی از سیستم های عامل قابل استفاده است از حمله آنها: unix, GNU, FreeBSD, Linux, Solaris, NovelNetware, AmigaOS, MacOSX, Microsoft Windows,OS/2 و eComStation. این برنامه تحت مجور آپاچی بوده و بصورت کد منبع باز است. و از سال ۱۹۹۶ تاکنون پرکاربردترین برنامه در حوزه خود است. در فوریه ۲۰۱۱ بیش از ۵۹٫۱۳% از همه وب سایتها را پشتیبانی میکند. و ۶۶٫۶۲% از میلیونها سایت پرترافیک سرویس دهی میکند. آپاچی بهترین پیشنهاد برای انتشار سایت های وردپرسی است.

chmod

یک پوسته دستوری برای تغییر سطح دسترسی پرونده هاست و کوتاه شده کلمه change mode است.

Class | کلاس

یک گروه از استایل های css می باشند که در تمام عناصر HTML قابل دسترسی هستند . برای اطلاعات بیشتر می توانید : Class (Computing) مقاله ای در ویکی پدیا و یا  PHP Manual: کلاس ها و اشیا را مشاهده کنید.

cPanel | سی پانل

یکی از محبوبترین نرم افزارهای مدیریت هاست تحت وب است که به کاربر اجازه پیکربندی هاستش را می دهد، عامل محبوبیت این نرم افزار سادگی و طراحی زیبای آن است.

GMT

GMT یا Greenwich Mean Time – زمان محلی گرینویچ ، یک منطقه زمانی است که برای اندازه گیری زمان دیگر مناطق جهان مورد استفاده قرار می گیرد. زمان محلی تمام نقاط جهان بر اساس فاصله زمانی از گرینویچ انگلستان محاسبه می شود.

phpMyAdmin

یکی از مهمترین و پرکاربردترین قسمتهای مدیریت یک وبسایت PHPMyAdmin می‌باشد که وظیفه مدیریت پایگاه داده (Database) را داراست. قلب سایت شما (در صورت داینامیک بودن) پایگاه داده می باشد.

RDF

کوتاه شده Resource Description Framework – چهارچوبی برای توضیحات منابع ،یک زبان برای شرح منابع در وب است. وردپرس می توانند خروجی آر دی اف را برای نشانی های نوشته در وبسایت تولید کند. RDF همانند RSS برای پیوند محتوای سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

Robots.txt

robots.txt محدودیت هایی رو برای موتورهای جستجو در زمینه جستجو و گردآوری سایت شما انجام می دهد. موتورهای جستجو قبل از هر کاری ابتدا به این فایل مراجعه می کنند و اگر اجازه داشتند به ادامه کار می پردازند. پیروی از فایل robots.txt نوعی قانون در موتورهای جستجو محسوب می شود. شما می توانید دسترسی عنکبوت های پویشگر را در سایتتان از طریق ایجاد یک فایل  با نام robots.txt ( ساختار .txt ) کنترل کنید.

مقالات متشابه : آماده سازی وردپرس برای موتورهای جستجو

پیوند به بیرون : اطلاعات گوگل درباره robots.txtبرگه روبات ها در وب

ASCII | اسکی

اَسکی مخفف American Standard Code for Information Interchange است که یک سری از کدهای استاندارد برای نمایش اعداد، حروف، نماد ها و نشان ها می باشد.

SSL

SSL به معنی لایهٔ سوکت‌های امن می باشد. این پروتکل برای امنیت انتقال داده‌ها را در اینترنت برای مقاصدی چون کار کردن با پایگاه‌های وب، پست الکترونیکی، نمابرهای اینتزنتی و پیام‌های فوری اینترنتی به کار می‌رود.

SSH

ssh پروتکلی است که به شما اجازه می دهد تا به کامپیوتر سرور به صورت ریموت یا از راه دور  متصل شوید تا بتوانید از سرور نگهداری کنید برای مثال : فایل های داخل سرور را بتوانید کپی کنید , جابجا کنید , پاک کنید, پوشه و شاخه جدید ایجاد کنید و اسکریپت اجرا کنید برای اتصال به سرور خود و برای برقراری ارتباط  از راه دور شما نیاز به یک ssh client در کامپیوتر خود دارید.

Recordset

اشاره به گروهی از نتایج یا سوابقی دارد که در یک عمل جستار از دیتابیس به دست آمده، دارد.

سایت دینامیک و استاتیک

تفاوت اصلی سایت های دینامیک و استاتیک در تولید محتوای این سایت هاست ، درسایت های دینامیک تولید محتوای وب سایت ( به عبارت ساده متن صفحات) از سوی کاربران تهیه می شود . کاربر در هر لحظه قادر خواهد بود اطلاعات بخش های مختلف وب سایت را تغییر دهد . البته تولید محتوای سایت در سایت های دینامیک تنها از طریق کاربر نیست و راه های دیگری نیز وجود دارد ، اما سایت های استاتیک همانطور که از نام آنها پیداست سایت هائی هستند که اطلاعات آنها ازسوی کاربران قابل ویرایش نیست ، جهت تغییر اطلاعات اینگونه سایت ها شما نیاز به شرکتی دارید که طراحی سایت را برای شما انجام داده است .