مستندات

برنامه های مدیریت FTP


آشنایی

FTP یکی از قدیمی ترین پروتکل های اینترنت می باشد که هنوز هم کاربرد زیادی دارد و در سال ۱۹۷۰ در اینترنت توسعه یافت.FTP کوتاه شده ی File Transfer Protocol است. FTP هم نام یک سری از برنامه هاست است و هم روشی برای انتقال اطلاعات بین کامپیوتر هاست. Anonymous FTP قابلیتی است که در نرم افزارهای FTP وجود دارد و به استفاده کننده این اجازه را می دهد تا فایلها را از هزاران کامپیوتر Host (اجاره دهنده فضای وب سایت) روی اینترنت به کامپیوتر شخصی خود انتقال دهند.

معمولاً اگر آدرس یک وب سایت مانند آدرس زیر باشد:

http://www.domain.ir

آدرس FTP آن سایت به این صورت است:

ftp://ftp.domain.ir

به دو طریق شما می توانید از این پروتکل برای انتقال فایلها استفاده کنید، یکی از راه مرورگر وب خود و دیگری بکارگرفتن نرم افزار مخصوص FTP که به آنها FTP Client می گویند. اما برای دسترسی به محتوای دایرکتوری FTP نیاز به مشخصه کاربری یعنی UserID و کلمه رمز یعنی Password دارید که در هر دو روش باید ابتدا آنها را وارد کنید و پس از تأیید به انتقال فایل بپردازید. ورود به بعضی از دایرکتوری های FTP برای کلیه کاربرها آزاد می باشد و نیازی به وارد کردن مشخصات کاربری نیست که اصطلاحاً آنرا ورود بصورت گمنام یعنی anonymous می گویند که تنها با وارد کردن آدرس ایمیل خود می توانید به آن دایرکتوری دسترسی پیدا کنید. پس از ورود، شما می توانید برای انتقال فایلها از دستوراتی مانند copy و paste استفاده کنید تا فایلی را دریافت و یا از سیستم خود به آن کامپیوتر بفرستید یعنی Upload کنید، البته این را در نظر داشته باشید که در بیشتر سایتها شما مجاز به دانلود هستید نه آپلود مگر اینکه آن دایرکتوری متعلق به خود شما باشد تا سطح دسترسی شما اجازه به آپلود فایل هم بدهد.

دقت کنید که آپلود کردن یک فایل بزرگ از طریق مرورگرها توصیه نمی شود چه از لحاظ امنیتی و چه از نظر سالم ماندن فایل که بهتر است در این موارد از نرم افزارهای مخصوص استفاده شود. اینگونه برنامه ها در اینترنت بسیار زیاد هستند که بعضی از آنها رایگان بوده و بعضی ها را هم باید خریداری کنید. هر کدام از این نرم افزارها دارای مزایا و معایبی می باشند.

نرم افزارهای FTP

-*-*-*-

یادداشت :

  • در سرور های ویندوز نیازی به FTP نیست.