مستندات

ارتقا به نسخه ۲.۳


  • این راهنما تنها برای ارتقا از وردپرس ۲٫۲٫x به ۲٫۳٫x نوشته شده است. برای نصب و ارتقا از نسخه هایی مانند ۲.۲.۱ به ۲.۲.۳ یا ۲.۳ به ۲.۳.۲ به مطالب زیر مراجعه کنید :

– [[نصب وردپرس]]

-[[ بروزرسانی وردپرس]]

  • همیشه قبل از ارتقا از وردپرس خود بطور کامل فایل پشتیبان بگیرید تا هرگونه نگرانی در این زمینه برطرف شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله [[ایجاد نسخه پشتیبان]] مراجعه کنید.

مقدمه

در وردپرس و کلا سیستم های مشابه ۲ نوع ارتقا داریم : ارتقای کوچک – ارتقای بزرگ . بطور مثال در وردپرس ارتقا از نسخه ۲.۲.۱ به ۲.۲.۲ یا ۲.۲.۳ و الی آخر ارتقاهای کوچک محسوب می شود. در این نوع ارتقاها مشکلات نسخه قبلی رفع و باگ های امنیتی برطرف می شود و می شه گفت نباید منتظر تغییر خاص یا اضافه شدن قابلیت جدید بود.

دسته دوم که ارتقا های بزرگ هستند برای ارتقا اندکی متفاوت هستند. با توجه به اضافه شدن قابلیت های جدید و تغییرات برای ارتقا به این نسخه ها باید دقت بیشتری شود. بطور مثال از مدت ها قبل افزونه ای توسط تیم وردپرس با نام widget ساخته شده بود و بسیاری از کاربران این افزونه را نصب می کردند. در نسخه ۲.۲ این قابلیت که قبلا با استفاده از افزونه در وردپرس اضافه می شد به خود وردپرس اضافه شد بنابراین یکی از نکاتی که اون موقع کاربران باید دقت می کردند غیرفعال کردن افزونه widget در صورت نصب بود.

وردپرس ۲.۳ نیز که اخیرا منتشر شده است نسبت به نسخه قبلی یعنی ۲.۲ یک ارتقای بزرگ محسوب می شود بنابراین باید در ارتقای آن دقت بیشتری شود.

برای ارتقا به نسخه ۲.۳ یکسری از مسائل باید رعایت شود تا بدون هیچ مشکلی بتوان از آن لذت برد. هدف ما در این مقاله بررسی این نکات بصورت جامع و کاربردی هست تا شما بتوانید با خیال راحت و بدون هیچ نگرانی ای وردپرس خود را به این نسخه ارتقا دهید.

مرحله اول: مطمئن شدن برای ارتقا

قبل از هر چیزی شما باید ابتدا برای ارتقا به این نسخه مطمئن شوید. عجله نکنید! این نسخه تازه منتشر شده و هنوز بسیاری از افزونه ها و پوسته ها قابلیت نصب روی این نسخه را ندارند. بنابراین شما باید ابتدا مطمئن شوید که آیا افزونه ها و پوسته شما روی نسخه جدید هم کار می کنه یا نه.

نگران نباشید. افزونه ها و پوسته ها به سرعت در حال بروزرسانی هستند و راه هایی هم برای آماده کردن پوسته ها برای نسخه ۲.۳ آماده شده…

در مرحله اول شما باید بررسی کنید که آیا افزونه ها و پوسته شما با نسخه جدید سازگار هست یا نه. تیم وردپرس با تشکیل صفحه هایی سعی کرده تا این مرحله را آسان کنید. به همین منظور صفحه ای درست شده که در این صفحه می توانید مشاهده کنید که چه افزونه هایی با چه نسخه ای با وردپرس ۲.۳ سازگار هستند و چه افزونه هایی سازگار نیستند. برای مشاهده این صفحه [[به این آدرس]] مراجعه کنید.

البته توجه داشته باشید که این لیست توسط کاربران بروزرسانی می شود و به مرور زمان کامل و کامل تر می شود ولی نمی شه گفت کامل هست چراکه پلاگین های بسیاری هستند که اصلا نامی از آنها در این صفحه برده نشده بنابراین در صورت مواجعه با این موضوع باید به سایت سازنده و جستجو در اینترنت متوصل شوید!

این صفحه برای پوسته ها نیز آماده شده و شما می توانید [[با مراجعه به این آدرس]] پوسته های سازگار و غیر سازگار را مشاهده کنید.

  • پیشنهاد می کنیم برای سازگاری پوسته با نسخه ۲.۳ مقاله [[هماهنگ کردن پوسته با نسخه ۲.۳]] را مطالعه فرمائید.

مرحله دوم: آماده کردن تشکیلات

قبل از هر کاری شما نیاز به ابزار انجام اون کار دارید. ابزار شما برای ارتقا یک برنامه FTP هست و یک نسخه از وردپرس ۲.۳ .

برای کسب اطلاعات بیشتر می تونید مقاله های [[قبل از نصب]] و [[برنامه های مدیریت FTP]] را مطالعه فرمائید.

همچنین می توانید نسخه ۲.۳ وردپرس را با مراجعه به [[این آدرس]] دانلود کنید ( حجم حدود ۱ مگابایت ).

همه چیز آماده هست ؟! شما هم آماده اید !؟ اگه اینطوره برید مرحله بعد رو بخونید …

مرحله سوم: پیش به سوی ارتقا

خب ! ابزار که آماده هست. در این مرحله باید یکسری کارها رو انجام بدید. همین جا متذکر می شویم که بعد از ارتقا به نسخه ۲.۳ هیچ راه بازگشتی به نسخه های قدیمی تر وجود نداره ( به علت تغییر در ۳ جدول وردپرس در دیتابیس ) البته در صورت داشتن فایل های پشتیبان همیشه راه بازگشت وجود دارد.

حالا شما باید وارد قسمت مدیریت وردپرس خود شده و تمام افزونه ها را از کار بندازید ( غیرفعال کنید ). برای کار در قسمت افزونه ها دکمه ای برای از کار انداختن تمام افزونه ها موجود است هرچند که شما می تونید هر کدام را یکی یکی غیرفعال کنید.

مرحله چهارم: پاک کردن فایل های قدیمی

دراین مرحله شما باید فایل های مربوط به وردپرس نسخه قبلی را پاک کنید. هیچ نگران اطلاعات خود نباشید. اطلاعات شما در داخل دیتابیس بر روی هاستتان ذخیره می شود بنابراین با پاک شدن این فایل ها کوچکترین خللی برای اطلاعات شما وارد نمی شود.

البته توجه داشته باشید که نباید بعضی از فایل های وردپرس را پاک کنید. فایل هایی که نباید پاک کنید به شرح زیر است :

wp-content Folder
.htaccess
wp-config.php

در پوشه wp-content که در بالا نام برده شد یعنی پوشه ای که نباید آنرا پاک کنید فایل های زبان ( فایل وردپرس فارسی ) – فایل های مربوط به پوسته ها و افزونه ها وجود دارد.

در زیر فایل ها پوشه هایی که باید پاک کنید را مشاهده می کنید. ممکن است بر روی هاست شما فایل های دیگری نیز وجود داشته باشد که مربوط به وردپرس نباشد بنابراین دقت کنید که اونها رو اشتباها پاک نکنید. فایل هایی که باید پاک شوند به شرح زیر می باشند :

wp-admin Folder
wp-includes Folder
index.php
wp-app.php
wp-atom.php
wp-blog-header.php
wp-commentsrss2.php
wp-comments-post.php
wp-cron.php
wp-feed.php
wp-links-opml.php
wp-login.php
wp-mail.php
wp-pass.php
wp-rdf.php
wp-register.php
wp-rss2.php
wp-rss.php
wp-settings.php
wp-trackback.php
xmlrpc.php

فایل های نام برده شده در پوشه ای هستند که وردپرس را در آن نصب کردید.

مرحله پنجم: بارگذاری فایل های جدید

همه فایل های قدیمی رو پاک کردید ؟!‌ یه بار دیگه بررسی کنید …

حالا نوبت اینه که شما فایل های جدید رو به هاست خود منتقل کنید. حتما تا الان فایل فشرده شده نسخه ۲.۳ را دانلود کردید. حالا آنرا باز کنید و تمام فایل های آنرا به جز پوشه wp-content به هاست خود انتقال دهید. این کار ممکن هست اندکی زمان ببرد . صبور باشید. شما می تونید از این مدت زمان استفاده کرده با گوش کردن موزیک مورد علاقه و راحت تکیه دادن به صندلی به خود استراحت بدهید …

جهت اطمینان ما لیست فایل هایی که باید آپلود ( بارگذاری ) شود را لیست می کنیم :

wp-admin Folder
wp-includes Folder
index.php
wp-app.php
wp-atom.php
wp-blog-header.php
wp-comments-post.php
wp-commentsrss2.php
wp-cron.php
wp-feed.php
wp-links-opml.php
wp-login.php
wp-mail.php
wp-pass.php
wp-rdf.php
wp-register.php
wp-rss2.php
wp-rss.php
wp-settings.php
wp-trackback.php
xmlrpc.php

بعد از انتقال کامل فایل ها حالا نوبت به پوشه wp-content می رسه که تا الان دست نخورده باقی مونده. در این پوشه بطور پیش فرض یک فایل index.php و دو پوشه plugins و themes وجود داره. فایل index.php قدیمی را پاک و فایل جدید را جایگزین آن کنید.

در پوشه plugins فایل hello.php و پوشه akismet را پاک و فایل و پوشه جدید را جایگزین قدیمی تر ها کنید.

مرحله ششم: بروزرسانی پوسته و افزونه ها

حتما تا الان کلی بررسی کردید در مورد افزونه ها و پوستتون. در این مرحله شما باید نسخه های جدید افزونه هارو جایگزین قبلی ها کنید. خوشحال باشید چراکه اینبار احتمالا آخرین باری خواهد بود که شما برای آگاهی از نسخه جدید افزونه به سایت سازنده می روید. از این پس خود وردپرس این کار رو بطور خودکار برای شما انجام می دهد.

در این مرحله باید طبق دستور العمل بروزرسانی افزونه که معمولا پاک کردن فایل های افزونه قبلی و جایگزینی فایل های جدید هست افزونه های مورد نظر رو ارتقا بدید.

برای پوسته هم مطمئن شوید که پوسته شما مشکلی با این نسخه نداره.

  • البته این مرحله رو می شه در آخر کار هم انجام داد. بطور مثال اگر مشکلی در پوسته باشه در مرحله آخر در نمای سایت و یا قسمتی خاصی از آن نمایان می شه.

مرحله هفتم: مرحله ارتقا

خب تا اینجای کار شما کلی کار انجام دادید. برای ارتقا کافیست به وردپرس دستور بدید که اسکریپت ارتقا را اجرا کند. بوسیله این اسکریپت وردپرس جداولی که تغییر کرده رو بطور خودکار به جدول های جدیدتر انتقال و دیتابیس را بروزرسانی می کند.

برای اجرای این مرحله به آخر آدرس وردپرستون در هاست خود آدرس زیر را اضافه کنید :

/wp-admin/upgrade.php

در این مرحله شما صفحه ارتقا را می بینید. در این صفحه یک دکمه برای بروزرسانی قرار دارد روی آن کلیک کنید تا وردپرس شما بطور کامل به این نسخه ارتقا پیدا کند. همین !

  • در بعضی از مواقع نیازی به اجرای اسکریپت بروزرسانی نیست و شما با مراجعه به این صفحه با پیغام اینکه وردپرس شما بروز است مواجعه می شوید. اگر این پیغام رو دیدید اصلا نگران نباشید و این نشون می ده که شما نیازی به این مرحله نداشتید پس به مرحله بعد بروید …

مرحله هشتم: فعال سازی افزونه ها و انتقال تگ ها

در این مرحله شما باید افزونه هایی که غیرفعال کردید را یکی یکی فعال کنید. توجه داشته باشید که افزونه های غیرسازگار را نباید فعال کنید. حالا روی دکمه فعال سازی اولین افزونه در لیست افزونه های خود آنرا فعال کنید. یه نگاهی به بخش مدیریت و وبلاگ یا سایتتون بزنید… همه چیز سر جاش هست ؟ خب پس نوبت دومیه … همینطور تا آخر پیش برید تا همه افزونه های مورد نیازتون و سازگار با وردپرس ۲.۳ فعال بشوند .

یکی از قابلیت های جدیدی که به وردپرس در نسخه ۲.۳ اضافه شده قابلیت تگ گذاری روی مطالب هست. بسیاری از کاربران قبلا برای اضافه کردن این قابلیت از افزونه ها استفاده می کردند. برای اینکه برای این دسته از کاربران که قبلا افزونه ای برای تگ داشتند مشکلی پیش نیاد در نسخه جدید ابزارهایی برای انتقال اطلاعات افزونه های تگ به قسمت تگ های وردپرس درست شده. بنابراین اگر شما افزونه ای برای تگ در این نسخه نداشتید می تونید براحتی از خواندن این قسمت صرف نظر کنید …

وردپرس اسکریپت های انتقال افزونه های زیر را در وردپرس نسخه ۲.۳ قرار داده :

* Ultimate Tag Warrior
* Jerome’s Keywords
* Simple Tags
* Bunny’s Technorati Tags

حالا شما باید به در پنل مدیریتی خود با مراجعه به قسمت مدیریت > درون ریزی ( manage > import ) مراجعه کرده و با توجه به افزونه ای که قبلا نصب داشتید گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و طبق مراحل جلو بروید. توجه داشته باشید که این افزونه تگ شما باید غیرفعال باشد.

  • شما قادر هستید در این صفحه از اسکریپت تبدیل تمامی موضوعات ایجاد شده به تگ نیز استفاده کنید.

مرحله نهم: اشکال یابی

این مرحله بوسیله تجریبات و راه حل کاربرها به مرور زمان تکمیل خواهد شد.

مرحله دهم: لذت بردن از وردپرس جدید!

بله – شما به مرجله آخر رسیدید به همین راحتی ! حالا کافیه چند دقیقه ای را صرف گشت و گذار در سایت یا وبلاگتون کنید تا اگر مشکلی هست ببینید.

حالا می توانید به صندلی خود تکیه دهید و از کار با وردپرس ۲.۳ لذت ببرید…

  • هرگونه سوال و یا مشکلی در این زمینه را می توانید در انجمن های ما مطرح کنید.