مستندات

بهینه سازی وردپرس برای موتور های جستجو


مقدمه

بهینه‌سازی موتور جستجو (به انگلیسی: ‎Search engine optimization (SEO)‎) که گاهی در فارسی به آن سئو گفته می‌شود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وب‌گاه یا یک صفحهٔ وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو که می‌تواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، می‌گویند. به طور کلی تبادل لینک با سایت هایی با رنک بالا و استفاده از پیوندهای پایدار زیبا می تواند تاثیر به سزایی در افزایش رنک داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم روش ها و نکته هایی رو بیان کنیم که در بالاتر بردن رتبه و دوستی موتورهای جستجو با وردپرس و سایت شما تاثیر دارد.

کدهای تمیز و زیبا

نخست مطمئن شوید دستورات سایت شما معتبر است.

محتوا سخن می گوید

عنکبوتهای موتور پویش نمی توانند سایت شما را ببینند، بلکه آنها دستورات و محتویات سایت شما را بررسی می کنند و بر آن اساس به شما رتبه می دهند.

محتوایی بنویسید که جستجوکننده به دنبال آن است

این کار سبب می شود کاربرانی بیشتری از طریق موتورهای جستجو به سایت شما هجوم بیاورند و در نتیجه باعث افزایش رنک شما می شود.

پیوندها، عنوان ها و کلمات کلیدی نشان دهنده محتوای سایت هستند

پس عناوین و کلمات کلیدی متناسب با موضوع سایت برگزینید … چرا که اگر مراقب نباشید به لیست سیاه پویشگر ها پرت می شوید.

محتوای تصاویر و پیوندها

موتورهای جستجو در حقیقت کور هستند و تصاویر شما را دنبال نمی کنند بلکه کلمات برچسب شده به آن یا alt آن تصویر را چک می کنند و برای پیوندها title آن ها را بررسی می کنند.

ساختار پیوند های یکتا

(نکته ی بسیار مهم : شما باید از وب سرور های آپاچی استفاده کنید.) برای اینکه جستجوی بهتری داشته باشیم بهتر است آدرس ها (URL) قابل جستجو باشند. نمایش آدرس ها به طور پیش فرض در وردپرس به صورت http://example.com/?p=10 هستند و اگر دقت کنید این فرم فقط نام دومین شما را به موتور جستجو می دهد. به عنوان مثال شما نام مطلبتان را اینگونه نام گذاری می کنید >> “I like wordpress” ما می خواهیم این عنوان را در پیوند نوشته هایتان نمایش دهیم. (نکته ی بسیار مهم : داشتن یک نشانی با عبارات فارسی غیر اصولی است. بنابر این بهتر است در هنگام ارسال نوشته بخش “عنوان لاتین این مطلب” را خودتان با عنوان مناسب به زبان انگلیسی پرکنید.)

برای انجام این کار وارد بخش مدیریت سایتتان شوید. در قسمت “گزینه ها” ، وارد بخش “پیوند های یکتا” شوید. (دقت کنید که از قبل شما باید به فایل .htaccess دسترسی داشته باشید. و دسترسی آن را در وضعیت ۷۷۷ قرار دهید.>> CHMOD آن را به ۷۷۷ تغییر دهید. و قبل از ادامه ی کار یک نسخه ی پشتیبان از آن تهیه کنید.)

حال در فرم مقابلتان از گزینه های حاضر گزینه ی “بر اساس نام و تاریخ” را انتخاب کنید. حال به سراغ فایل .htaccess رفته و دسترسی را به حالت قبل برگردانید. در نهایت فرم پیوند های نوشته هایتان به شکل زیر در می آید :

http://example.com/2007/09/17/i-like-wordpress/

زیبا سازی ساختار جستجو ها و نتایج آن با استفاده از پیوند های یکتا

این کار شامل دو مرجله است .

۱٫ فایل .htaccess : دوباره به سراغ فایل .htaccess رفته و آن را بازگشایی کنید و در آخر آن کد زیر را اضافه کنید :

RewriteRule ^search/(.+)?$ /index.php?s=$1 [QSA,L]

2. پوسته : اگر به ساختار پوسته ها نگاه کرده باشید می بینید که شامل فایل های index.php و comments.php و footer.php و functions.php و searchform.php و… می شوند. ما همین فایل searchform.php را میخواهیم … آن را باز کنید و هندلر onsubmit را که در زیر آمده است به فرم خود اضافه کنید :

<form action="<?php bloginfo('wpurl'); ?>/index.php" method="get"></form>

به همین سادگی تواننستید فرم پیوند جستجویتان را زیبا سازی کنید که به صورت زیر است :

http://example.com/search/your+search+terms

+ برای این کار یک افزونه نیز نوشته شده است که به در کسانی می خورد که به فایل .htaccess دسترسی ندارند تا mod_rewrite ها را اضافه کنند. این افزونه از پیوند زیر قابل دسترسی است :

http://www.ajalapus.com/downloads/search-permalink

کلمات کلیدی سایت

بعضی از موتور های جستجو از کلمات کلیدی (META) برای تعیین کردن نوع محتوای سایت شما استفاده می کنند. به عنوان مثال “توضیح” سایت شما که در بخش “گزینه ها” و “همگانی” وارد می کنید یکی از این نوع اطلاعات است. حال چون ما می دانیم شما حرفه ای هستید این نکات را به شما گوش زد می کنیم. ۱٫وارد سایتتان شوید و به بخش “پوسته ها” بروید. ۲٫به بخش “ویرایشگر پوسته” بروید. ۳٫فایل سرآیند (Header) را برای ویرایش انتخاب کنید. ۴٫به دنبال

<!--<meta name="keywords" content="" />-->

بگردید. ۵٫بعد از content بین گیومه ها (دابل کوت) ۵ تا ۱۰ کلید واژه را که می تواند سایت شما را توضیح دهد بنویسید و آن ها را با کاما از هم جدا کنید. ۶٫ حال

<!-- 

و

-->

را از عبارت گفته شده پاک کنید.

استاندارد سازی Robots.txt

موتورهای جستجو نخست yourserver.com/robots.txt را برای دریافت قوانین مشاهده سایت شما دریافت می کنند تا بفهمند کجا را باید ببیند کجا را نباید. اینکه موتورهای جستجو کدام مطالب و نوشته های شما ثبت کنند می تواند باعث کاهش یا افزایش رنک شما شود پس مراقب باشید.

یک مثال برای پرونده robots.txt وردپرس :

User-agent: *
Disallow: /cgi-bin
Disallow: /wp-admin
Disallow: /wp-includes
Disallow: /wp-content/plugins
Disallow: /wp-content/cache
Disallow: /wp-content/themes
Disallow: /trackback
Disallow: /feed
Disallow: /comments
Disallow: /category/*/*
Disallow: */trackback
Disallow: */feed
Disallow: */comments
Disallow: /*?*
Disallow: /*?
Allow: /wp-content/uploads

# Google Image
User-agent: Googlebot-Image
Disallow:
Allow: /*

# Google AdSense
User-agent: Mediapartners-Google*
Disallow:
Allow: /*

# digg mirror
User-agent: duggmirror
Disallow: /

Sitemap: http://www.example.com/sitemap.xml

همچنین می توانید از افزونه KB Robots.txt برای وردپرس خود استفاده کنید.


پیوند به بیرون

موضوع جامع بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو – انجمن وردپرس فارسی